Ritmusok az óvodánkban
A kisgyerek saját testi ritmusai csak lassan válnak rendszeressé. Ezt a folyamatot úgy segítjük elő, hogy a gyerek életét mindig ismétlődő, rendszeresen visszatérő időbeosztással tagoljuk, tudatosan élünk a ritmikus ismétlés én-erősítő, szorongásoldó hatásával.
A témakörök, tevékenységek, művészeti foglalkozások, munkák, ételek, mesék, verses-dalos ritmikus játékok visszatérnek évi, havi, heti és napi ritmusokban.
Az ünnepek ritmusa
Állandó ismétlődéssel térnek vissza az évkör ünnepei, a természet évszakonkénti változásai s az ezzel összefüggő emberi munkák. Rudolf Steiner szerint az ünnepek az év és az élet forduló- és csomópontjai, amelyek a világmindenség szellemiségével kapcsolhatják össze az embert.
A természet szüntelen körforgásban, az évszakok váltakozásában – tavaszi újulásban, nyári fényben, őszi érettségben, téli álomban – éli ritmusát. Mindez a ki- és belégzés ritmusát követi és megszabja az ember életét, munkáját. Óvodánkban ünneptől-ünnepig ezekkel, a ritmusokkal összhangban próbál élni óvónő és gyerek.
Éves ritmusunk ünnepei:
- A gyerekek születésnapja
- Aratás – betakarítás – hálaadás
- Szent Mihály időszaka
- Szent Márton időszaka
- Advent – Szent Miklós
- Vízkereszt – Három király időszaka
- Farsang
- A tavasz kezdő napja
- Húsvét
- Mennybemenetel
- Pünkösd
- Szent János időszak – a nyár ünnepe
A hét ritmusa az óvodánkban
A hét napjaihoz kötődő, mindig vissza-visszatérő azonosságok tagolják a hetet érzékletesen. Mindezt úgy alakítottuk ki, hogy a változásokat a művészeti tevékenységek heti ritmusában is fel lehessen fedezni, egyik csoportunk heti ritmusa:
- Hétfőn: festés
- Kedden: viaszgyurmázás
- Szerdán: rajzolás, euritmia
- Csütörtökön: cipósütés
- Pénteken: gyapjúkép készítése
Az évi, havi, heti ritmusok óvodánk étrendjében is megjelennek. Havi változásban mindig az idényjellegű zöldségek, gyümölcsök szolgálnak táplálékul, a hét napjait pedig a feldolgozott gabonafajták különböztetik meg. Az étkezésben kialakult heti rendünk:
- hétfő – rizs;
- kedd – árpa;
- szerda – köles;
- csütörtök – rozs;
- péntek – zab.
A nap ritmusa
Pedagógiánk a gyerek napját úgy tagolja, hogy a koncentráltabb tevékenységek után mindig egy szabadabb következik. Ez által ritmusa lesz a napnak, mint ahogy a lélegzésnél a ki- és belégzés váltakozik. Így lesz képes a gyerek egészségesebben élni, mélyebben aludni, sőt egészségesebben lélegezni fizikailag is.